| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Krasser Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 14:17 Onderwerp: Matena en Toonder |
|
|
Heb het brievenboek tussen deze Matena en Toonder eens doorgelezen. Mijn conclusie is dat beide heren behoorlijk overlopen van zelfvoldaanheid. Wat hebben ze het met zichzelf getroffen. Terwijl ze elkaar gedurende 271 pagina's veren in de kont blijven steken, krijgen veel collega's er ongezouten van langs.
Een kleine bloemlezing:
Van Hamme is een 'ramp', 'non-valeur' en zijn scenario's 'uiterst beroerd'.
Rosinski is een tekenaar van kinderstrips.
Rien Poortvliet is waardeloos.
Hergé's cleane lijnwerk is zo gevoelig als ijzerdraad.
Lian Ong schetst inwisselbare, schetsmatige, lelijke tronies.
Verder krijgen Kamagurka, Toon van Driel en Gerrit de Jager een veeg uit de pan.
Nu snap ik ook hoe Dick aan zijn bijnaam 'Matenaaier' is gekomen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kontiki Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 14:43 Onderwerp: |
|
|
Zijn die quotes bij Matena te leggen of doet Toonder lustig mee? _________________ Surf naar http://www.stripspeciaalzaak.be/ • elke dag updates van meerdere rubrieken |
|
| Terug naar boven |
|
 |
RETEP Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 14:56 Onderwerp: |
|
|
en dat terwijl Rien Poortvliet één van Neerlands beste schilders is
Ach Krasser, doet melding van nog meer tirades=vermakelijk |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Krasser Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 15:11 Onderwerp: |
|
|
| Kontiki schreef: | | Zijn die quotes bij Matena te leggen of doet Toonder lustig mee? |
Toonder doet lustig mee. Ik heb de indruk dat beide lieden zichzelf nogal overschatten.
En ja Retep, misschien diep ik er nog wat meer op. Stay tuned. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Mars Gremmen Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 15:19 Onderwerp: Re: Matena en Toonder |
|
|
Leuk boek is dat! Helemaal verslonden. | Krasser schreef: | Een kleine bloemlezing: (...) Hergé's cleane lijnwerk is zo gevoelig als ijzerdraad.
(...) |
De complete quote van Toonder over Hergé luidt: | Citaat: | | … die in het vak zijn blijven geloven als een op zichzelf staande kunstvorm. Ook als mijn waardering voor hun werk niet zo groot is als het hoort. Hergé bijvoorbeeld, met zijn naar fotografieën getekende achtergronden en zijn cleane lijnwerk, dat zo gevoelig is als ijzerdraad. Maar hij wist wat karakters waren, en hij geloofde in de strip. Een groot man. |
(Die andere citaten ga ik allemaal niet opzoeken hoor. Deze stond toevallig online.) _________________ MG • Blog • Strips in Gelderland |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kontiki Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 15:24 Onderwerp: |
|
|
Quoten is een kunst. _________________ Surf naar http://www.stripspeciaalzaak.be/ • elke dag updates van meerdere rubrieken |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Krasser Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 15:41 Onderwerp: |
|
|
| Klopt dat Toonder waardering heeft voor de verhaalkant van Hergé. Ik heb me gefocust op de negatieve aspecten van een en ander omdat dat toch blijft hangen als je het boek uit hebt. Maar om volledig te zijn waardering is er ook voor Kresse en Peter van Straaten met name. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Hostia Forum regular

Geregistreerd op: 08 Okt 2004 Berichten: 1795 Woonplaats: washandje voor vanonderenstraat
|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 16:12 Onderwerp: |
|
|
| RETEP schreef: | | en dat terwijl Rien Poortvliet één van Neerlands beste schilders is |
Was Ome Rien is al sinds 15 sept 1995 gestopt met (pijp) roken....
Hostia! _________________ "Wenn ich das Wort Kultur höre, entsichere ich den Revolver" |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lothar Matthias Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 18:04 Onderwerp: Re: Matena en Toonder |
|
|
| Krasser schreef: | Heb het brievenboek tussen deze Matena en Toonder eens doorgelezen. Mijn conclusie is dat beide heren behoorlijk overlopen van zelfvoldaanheid. Wat hebben ze het met zichzelf getroffen. Terwijl ze elkaar gedurende 271 pagina's veren in de kont blijven steken, krijgen veel collega's er ongezouten van langs.
Een kleine bloemlezing:
Van Hamme is een 'ramp', 'non-valeur' en zijn scenario's 'uiterst beroerd'.
Rosinski is een tekenaar van kinderstrips.
Rien Poortvliet is waardeloos.
Hergé's cleane lijnwerk is zo gevoelig als ijzerdraad.
Lian Ong schetst inwisselbare, schetsmatige, lelijke tronies.
Verder krijgen Kamagurka, Toon van Driel en Gerrit de Jager een veeg uit de pan.
Nu snap ik ook hoe Dick aan zijn bijnaam 'Matenaaier' is gekomen. |
Hé? Marten Toonder? Die is toch al weer een aantal jaren op Slot Bommelstein?
Toonder vond en vind ik een grootheid. Maar dat een middelmatige auteur (in mijn ogen dan) als Matena dergelijke zaken durft te zeggen over auteurs van wie het gros véél meer heeft weten te bereiken dan hij, ongelooflijk!  _________________ Ben A-dept. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Tom B Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 18:14 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Maar dat een middelmatige auteur (in mijn ogen dan) als Matena dergelijke zaken durft te zeggen over auteurs van wie het gros véél meer heeft weten te bereiken dan hij, ongelooflijk! |
De meeste formumbezoekers hier zeggen toch ook dergelijke zaken over auteurs die op stripvlak veel meer hebben bereikt dan hen? _________________ www.tombouden.be |
|
| Terug naar boven |
|
 |
RETEP Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 18:30 Onderwerp: |
|
|
| Tom B schreef: | | Citaat: | | Maar dat een middelmatige auteur (in mijn ogen dan) als Matena dergelijke zaken durft te zeggen over auteurs van wie het gros véél meer heeft weten te bereiken dan hij, ongelooflijk! |
De meeste formumbezoekers hier zeggen toch ook dergelijke zaken over auteurs die op stripvlak veel meer hebben bereikt dan hen? |
Vind je dat nu echt, ik vind de repers iha zeer mild en bewonderend tegen de meeste tekenaars.
ps Hostia, Rembrandt is (ondanks zijn sterven) een van NL beste schilders
Laatst aangepast door RETEP op Ma 15 Mrt 2010 19:55; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Tom B Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 18:51 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk, Retep. Je mag 'de meeste' vervangen door 'sommige'. _________________ www.tombouden.be |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Hostia Forum regular

Geregistreerd op: 08 Okt 2004 Berichten: 1795 Woonplaats: washandje voor vanonderenstraat
|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 19:52 Onderwerp: |
|
|
@Retep, komop,.... vertel, waar zit de taalkundige catch?
Hostia! _________________ "Wenn ich das Wort Kultur höre, entsichere ich den Revolver" |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lothar Matthias Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 20:03 Onderwerp: |
|
|
Sommigen misschien wel, zoals ik nu in deze thread. Maar ik ben gewoon een liefhebber, consument. Een stripauteur als Matena die zoiets over Rosinski, Ong e.a. zegt is voor mij net zoiets als dat Mido (vroeger spelend in BE en NL, nu ENG) van Ronaldo zegt dat deze een koekebakker is. Beetje vergelijkbaar, want Mido was ook zo'n verwaande kwast. _________________ Ben A-dept. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
RETEP Forum regular

|
Geplaatst: Ma 15 Mrt 2010 20:06 Onderwerp: |
|
|
| Hostia schreef: | @Retep, komop,.... vertel, waar zit de taalkundige catch?
Hostia! |
pfffff iets simpels als overlijden doet niets af aan de grootheid van schilders als van Gogh of Rien Poortvliet. van Gogh is pas een groots, tijdloos schilder geworden na zijn overlijden. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|